Τοποθέτηση επί του ΕΧΣ και της ΣΜΠΕ για το νέο γήπεδο στην Τούμπα

Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» τοποθετούμαστε γύρω από την ΣΜΠΕ του ΕΧΣ για την ανέγερση του νέου γηπέδου στην Τούμπα, με βασικό κριτήριο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εργαζόμενων, των λαϊκών στρωμάτων της περιοχής μας, την πολύπλευρη ικανοποίηση των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών.

Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» όχι μόνο συμφωνούμε, αλλά και διεκδικούμε την κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων και γηπέδων για τις ανάγκες του μαζικού αθλητισμού όλων των ηλικιών και για τις ανάγκες του αγωνιστικού, σωματειακού αθλητισμού, ακόμη και με την παραχώρηση δημόσιων εκτάσεων για τη δημιουργία τους. Υπογραμμίζουμε την αναγκαιότητα ύπαρξης αθλητικών εγκαταστάσεων με σύγχρονες προδιαγραφές, ικανές να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας των εργαζόμενων, των υπόλοιπων λαϊκών στρωμάτων και των οικογενειών τους, για άθληση. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις αποτελούν την πιο βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη όλων των αθλημάτων και για την καλλιέργεια του αθλητισμού ως στάσης ζωής.

Κάθε ομάδα πρέπει να έχει αθλητικές εγκαταστάσεις για τις ανάγκες της, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα ιστορικό και μαζικό σωματείο, όπως είναι ο ΠΑΟΚ, που λειτουργεί αγωνιστικά τμήματα σε όλα σχεδόν τα αθλήματα και μια ποδοσφαιρική ομάδα που πρωταγωνιστεί. Θέλουμε την  στατική – αντισεισμική, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση των γηπέδων και από αυτήν την άποψη η ανέγερση του νέου γηπέδου μας βρίσκει σύμφωνους

Υποδομές όμως τέτοιας σπουδαιότητας, για την ανέγερση των οποίων μάλιστα παραχωρούνται και δημόσιες εκτάσεις, κατά τη γνώμη μας δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στην ιδιοκτησία επιχειρηματιών, ανωνύμων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον αθλητισμό με βασικό κίνητρο το άμεσο ή έμμεσο καπιταλιστικό κέρδος, πρακτική που  μπορεί να οδηγήσει σε αδιέξοδα και για το ίδιο το σωματείο.(βλέπε Λάρισα)

Μας προβληματίζουν τα εξής:

  1. Η κατεύθυνση στην οποία κινείται το προτεινόμενο ΕΧΣ και η ΣΜΠΕ είναι η κατασκευή του γηπέδου να εντάσσεται σ’ ένα γενικότερο επενδυτικό σχεδιασμό που προωθεί σημαντικές αλλαγές στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και η συμμόρφωση με τα υπερκείμενα πλαίσια αστικού χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού. Τόσο στο ΕΧΣ όσο και στη ΣΜΠΕ που τη συνοδεύει αναφέρεται ότι η αθλητική δραστηριότητα, που θα λαμβάνει χώρα στις νέες αθλητικές εγκαταστάσεις, θα αποτελεί μια επιχειρηματική δραστηριότητα δυναμικού χαρακτήρα για την οικονομία της πόλης και πόλο έλξης ως τουριστικό προϊόν μεγάλης εμβέλειας για τουρίστες οι οποίοι θα έρχονται με αφορμή ένα μεγάλο αθλητικό γεγονός ή για την επίσκεψη τους στις αθλητικές εγκαταστάσεις.

Η περιοχή της Τούμπας όμως, και συνολικότερα η πόλη, δεν έχει ανάγκη τις νέες εμπορικές και άλλες χρήσεις που θα αναπτυχθούν παράλληλα στο νέο γήπεδο αλλά έχει ανάγκη να πάρει πραγματική «ανάσα» με περισσότερους ελεύθερους χώρους, χώρους πρασίνου, αθλητισμού και πολιτισμού, υποδομές σχολικής στέγης.

Οι εργαζόμενοι, οι μικροί επαγγελματίες της περιοχής, αποδεδειγμένα δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από την καπιταλιστική ανάπτυξη στον τουριστικό ή σε άλλους τομείς που σχεδιάζεται να ενισχυθούν μέσω της συγκεκριμένης επένδυσης. Αυτή η ανάπτυξη αφενός μεν βασίζεται σε τσακισμένους μισθούς , διαλυμένα εργασιακά δικαιώματα, στη φορολεηλασία του λαού και από την άλλη κατευθύνει πόρους και υποδομές με βασικό κριτήριο την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρήσεων.

Τα όποια κέρδη προκύψουν από τη νέα επένδυση, δεν τα θα μοιραστούν οι μεγαλοεπενδυτές με τους μικρούς επιχειρηματίες της ευρύτερης περιοχής, καθώς η κύρια επιχειρηματική δραστηριότητα θα συγκεντρωθεί εντός των νέων αθλητικών εγκαταστάσεων. Η επιχειρηματική δραστηριότητα που θα αναπτύσσεται εντός των εγκαταστάσεων, θα αποσκοπεί στον μέγιστο δυνατό «εγκλωβισμό» των επισκεπτών εντός των υποδομών με όρους «match day», ώστε να  επιτυγχάνεται το μεγαλύτερο δυνατό οικονομικό «ξεζούμισμα», εντός των ορίων της επιχειρηματικής εμβέλειας της επένδυσης.

 

  1. Είναι γνωστό επίσης ότι στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, όσο και στη Δ’ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης (μεγαλύτερο κομμάτι του οποίου είναι η περιοχή της Τούμπας) υπάρχει έλλειψη χώρων πρασίνου, πολιτισμού, ελεύθερων χώρων και χώρων άθλησης, ανοικτών και προσβάσιμων από όλο το λαό. Και αυτή είναι μια κατάσταση που δεν έπεσε από τον ουρανό αλλά διαμορφώθηκε διαχρονικά με ευθύνη κυβερνήσεων και τοπικής διοίκησης, επίπτωση της εγκληματικής πολιτικής εμπορευματοποίησης της γης που εξυπηρέτησε την καπιταλιστική ανάπτυξη. Κάπως έτσι φτάσαμε να αντιστοιχεί ως ελεύθερος χώρος για δεκάδες χιλιάδες κατοίκους της περιοχής ένα κομμάτι της λεγόμενης Αλάνας της Τούμπας.

Οι παρεμβάσεις  τις οποίες προβλέπει το ΕΧΣ και η ΣΜΠΕ στην ευρύτερη περιοχή της Αλάνας γίνονται με βασικό κριτήριο τη διευκόλυνση πρόσβασης στο νέο γήπεδο και στις νέες χρήσεις που θα στηρίξουν την οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης. Δεν προβλέπεται καμιά πραγματική βελτίωση όσον αφορά ελεύθερους χώρους, κοινόχρηστους χώρους, χώρους πρασίνου,

-Χαρακτηριστικά οι ελεύθεροι και κοινόχρηστοι χώροι καταλαμβάνουν αθροιστικά το ίδιο εμβαδό με την υφιστάμενη κατάσταση. Παράλληλα σχεδιάζεται να αναπτυχθούν πολυποίκιλες εμπορικές δραστηριότητες για την εκμετάλλευση του τουριστικού και αθλητικού προϊόντος, οι οποίες θα εγκατασταθούν στην αυξημένη δόμηση των νέων εγκαταστάσεων. Πέρα από την παραπάνω διαπίστωση όμως, υπάρχει και η ξεκάθαρη αιτιολόγηση στο κείμενο της ΣΜΠΕ, ότι επιλέχθηκε η λύση χωροθέτησης του νέου γηπέδου που μπορεί να αποφέρει τη μεγαλύτερη δυνατή κερδοφορία στη σχεδιαζόμενη επένδυση.

Τον ίδιο σκοπό εξυπηρετεί και η προτεινόμενη διαμόρφωση που περιβάλλοντα χώρου, είτε πρόκειται για την περιοχή της Αλάνας της Τούμπας που θα αναπλαστεί, είτε για τις παρεμβάσεις στις γύρω οδούς. Βασικός λειτουργικός τους σκοπός είναι η διευκόλυνση της μετακίνησης των επισκεπτών – πελατών προς τις νέες αθλητικές εγκαταστάσεις. Ακόμα και μια ενδεχόμενη αισθητική αναβάθμιση του χώρου, κάτι που θα κριθεί κυρίως από τις αρχιτεκτονικές μελέτες, θα συντελεί βασικά στην ανάδειξη του χώρου των εγκαταστάσεων και λιγότερο στην απόλαυση κατοίκων και περιηγητών. Σύμφωνα με τη ΣΜΠΕ, η προτεινόμενη χωρική οργάνωση αναδιοργανώνει με τέτοιο τρόπο τους κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους, ώστε να παράγονται “ευνοϊκότερα μεγέθη στη διαθεσιμότητα δημόσιου χώρου”. Εκτιμούμε η “φέρουσα ικανότητα υποδοχής” επισκεπτών, όπως παρουσιάζεται τόσο ως έννοια, όσο και ως μεθοδολογία, είναι κατά βάση υποκειμενική. Γίνεται μια προσπάθεια να αποδειχθεί, ότι δεν θα υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση της περιοχής, λόγω  αυξημένης επισκεψιμότητας. Αν και αυτό θα αποδειχθεί στην πράξη, κρατάμε ως αντικειμενικό στοιχείο που δείχνει προς την αντίθετη κατεύθυνση το γεγονός, ότι για την εκτίμηση των αναγκών σε εμβαδόν ωφέλιμης επιφάνειας ανά χρήση έχουν χρησιμοποιηθεί τα όρια ελάχιστης έκτασης ανά χρήστη της κείμενης πολεοδομικής νομοθεσίας. Πρόκειται για την ίδια νομοθεσία που έχει διαχρονικά καθηλώσει το σύνολο των ελεύθερων χώρων κάνοντας τις πόλεις αποπνικτικές (π.χ. για ελεύθερους χώρους – χώρους πρασίνου – πάρκα 0,5 με 1,5 τ.μ./χρήστη σε επίπεδο γειτονιάς και 5,5 τ.μ./χρήστη σε επίπεδο πόλης).

Επίσης, είναι τουλάχιστον εμπαιγμός η επίκληση, ότι χάρη στην κατασκευή του νέου γηπέδου θα επιλυθούν διάφορες πολεοδομικές ατέλειες της περιοχής κλπ. και αυτό να παρουσιάζεται ως «σκοπιμότητα» της νέας μεγάλης επιχειρηματικής επένδυσης. Η επίλυση των «πολεοδομικών ατελειών» θα μπορούσε να γίνει ανεξάρτητα από την νέα κατασκευή του γηπέδου, με συγκεκριμένη μελέτη που θα υλοποιούσε και τον σχεδιασμό του ΓΠΣ για χρήσεις εκπαίδευσης, πρόνοιας (με πρόβλεψη, μάλιστα, κατασκευής παιδικού σταθμού και νηπιαγωγείου), αστικού πρασίνου, ελεύθερων χώρων και πολιτιστικών λειτουργιών.

 

  1. Σε ότι αφορά τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Είναι σίγουρο ότι γενικά ρυθμίσεις έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και χρόνια στην περιοχή, λαμβάνοντας υπόψη τον ήδη μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, την μεγάλη ζήτηση στάθμευσης και την ανυπαρξία μεγάλων, οργανωμένων και ελεύθερων χώρων στάθμευσης για τους κατοίκους της περιοχής, όχι μόνο σε ημέρες ποδοσφαιρικών αγώνων, αλλά και καθημερινά. Η προτεινόμενη κυκλοφοριακή ρύθμιση δεν σχεδιάζεται με κριτήριο την επίλυση των προβλημάτων της περιοχής αλλά με κριτήριο, κυρίως, την διαχείριση του αυξημένου φόρτου επισκεπτών και τουριστών που θα συρρέουν στην περιοχή με αφορμή τα αθλητικά γεγονότα που θα λάβουν χώρα στις νέες αθλητικές εγκαταστάσεις. Τα ίδια ισχύουν και για τους προτεινόμενους χώρους υπόγειας στάθμευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το νέο γήπεδο 4 αστέρων, οι απαιτούμενοι χώροι στάθμευσης μόνο για τις ανάγκες της UEFA, είναι τουλάχιστον 180 θέσεις στάθμευσης για σπόνσορες και αξιωματούχους, χώροι στάθμευσης για 2 λεωφορεία και 10 οχήματα των ομάδων και τουλάχιστον 1000 τ.μ. εξωτερικού χώρου στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των TV vans (!). Πέρα από αυτό διερωτόμαστε και για το καθεστώς λειτουργίας των πάρκινγκ τις υπόλοιπες ημέρες, σε ποιόν θα ανήκουν, το κόστος στάθμευσης κλπ. Αλλά και για το κόστος κατασκευής αυτών όπως και των σημαντικών παρεμβάσεων στις οδούς Κλεάνθους (υπογειοποίηση) και Μικράς Ασίας.

 

Ακόμα και από αυτή την άποψη όμως, είναι αμφίβολο ότι θα επιτευχθεί αυτός ο στόχος (η διευκόλυνση των επισκεπτών), χωρίς να επιβαρύνεται περισσότερο η περιοχή. Στην ουσία έχουμε να κάνουμε με οδούς που χαράχτηκαν και σχεδιάστηκαν σε προηγούμενες εποχές με βάση χαμηλότερο κυκλοφοριακό φόρτο και πληθυσμό στην περιοχή. Δεν είναι να πεισθεί κανείς, ότι τοπικά, σαν μέσα σε μια γυάλα στην περιοχή παρέμβασης, θα λυθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα που υπάρχουν και ότι δεν θα ενταθούν λόγω της αυξημένης επισκεψιμότητας που επιδιώκεται, ειδικά από τη στιγμή, που σύμφωνα με τη μελέτη η επιτυχία των προτεινόμενων μέτρων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία και ΜΕΤΡΟ). Για το συγκεκριμένο σημείο, δεν έχουμε παρά να θυμίσουμε τις διαχρονικές κυβερνητικές ευθύνες για την άθλια κατάσταση του ΟΑΣΘ και των δρομολογίων του, αλλά και το γεγονός ότι το ΜΕΤΡΟ δεν θα λειτουργήσει πριν το 2023, με αποτέλεσμα την έλλειψη στοιχείων για την πραγματική επίδρασή του στις μετακινήσεις. Όλοι έχουμε υπόψη τι συμβαίνει, όχι μόνο τώρα με το υφιστάμενο γήπεδο του ΠΑΟΚ, αλλά και σε γήπεδα αυξημένης  χωρητικότητας και μάλιστα με ευνοϊκότερους όρους π.χ. το “Γ. Καραϊσκάκης” στην Αττική, όπου δεν είναι τόσο κοντινή η κατοικημένη περιοχή όπως στη Τούμπα, που είναι δίπλα στο σταθμό του ΗΣΑΠ και του ΤΡΑΜ, που έχει μεγάλους χώρους στάθμευσης σε κόμβο ταχείας κυκλοφορίας κ.λ.π. Παρ’ όλα αυτά και εκεί, τις μέρες των αγώνων η κατάσταση στην κυκλοφορία γύρω από το γήπεδο επιδεινώνεται πάρα πολύ και τα σταθμευμένα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν όλους τους ελεύθερους και μη χώρους στην ευρύτερη περιοχή.

 

  1. Παρατηρούμε στη μελέτη του ΕΧΣ, ότι οι υπάρχουσες κοινωφελείς/κοινόχρηστες λειτουργίες αθλητισμού, πολιτισμού, μέριμνας, εκπαίδευσης διατηρούνται, αν και πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι κάτι τέτοιο δεν είχε ξεκαθαριστεί πριν την εκπόνηση της μελέτης και είναι θετικό ότι κάτω από την πίεση του κόσμου στις οποίες συνέβαλλαν και οι παρεμβάσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» τέτοιες απαράδεκτες προτάσεις δεν ενσωματώθηκαν στις τελικές προβλέψεις.

Παρόλα αυτά, είναι αυθαίρετος ο ισχυρισμός ότι αυτές αναβαθμίζονται, απλά και μόνο επειδή εντάσσονται σε ένα χώρο αυξημένης επισκεψιμότητας. Για παράδειγμα, η αναβάθμιση των εκπαιδευτικών λειτουργιών στην περιοχή δεν επιτυγχάνεται με την προσέλκυση περισσότερων τουριστών, τουριστών στα καταστήματα και φιλάθλων στα ματς, αλλά με αύξηση και ενίσχυση της σχολικής στέγης, σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, περισσότερους εκπαιδευτικούς κλπ.  Επιπλέον, μας δημιουργείται μια εύλογη απορία σχετικά με την ένταξη του Νηπιαγωγείου στις γηπεδικές εγκαταστάσεις, ως προς το καθεστώς λειτουργίας του και το στόχο να εξυπηρετεί ταυτόχρονα τις ανάγκες των εργαζομένων των εγκαταστάσεων και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής. Γενικά είναι θετικό να υπάρχουν σχολικές εγκαταστάσεις δίπλα σε εργασιακούς χώρους, ώστε να διευκολύνονται οι εργαζόμενοι. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως, η ταυτόχρονη ικανοποίηση των αναγκών για σχολική στέγη, τόσο των εργαζόμενων των γηπεδικών εγκαταστάσεων, όσο και των εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων κατοίκων της περιοχής, απαιτεί την αύξηση της σχολικής στέγης όχι μόνο για το νηπιαγωγείο, αλλά και για όλες τις βαθμίδες.

 

  1. Άλλο ζήτημα είναι, ότι το 1990 η Τούμπα κηρύχθηκε αρχαιολογικός χώρος με ακτίνα η οποία περικλείει και μέρος του γηπέδου του ΠΑΟΚ και ειδικά η Β’ ζώνη προστασίας. Στη ζώνη αυτή σε μέρος ή στο σύνολο της πρέπει να ισχύουν ειδικές ρυθμίσεις ως προς τους όρους δόμησης, τις χρήσεις γης και τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες. Τα ευρήματα της αρχαιολογικής έρευνας έχουν να κάνουν με ταφικά κατάλοιπα και τάφους του 6ου, 5ου και 4ου αιώνα π.χ. που ανήκουν σε μεγάλης έκτασης νεκροταφείο που βρίσκεται στο υπέδαφος της «Αλάνας», δηλαδή στην περιοχή ανάπλασης. Η ΠΑΕ έχει προχωρήσει σε δύο μελέτες που αφορούσαν την παρουσία των παραπάνω αρχαιοτήτων, οι οποίες κατέληξαν ότι υπάρχει έντονη παρουσία των τάφων στην περιοχή του γηπέδου, αν και σποραδική. Βέβαια, σε πρόσφατη έρευνα του υπεδάφους του γηπέδου, η ΠΑΕ παρουσιάστηκε μικρότερο πλήθος αρχαιοτήτων σε σχέση με τις υφιστάμενες αρχαιολογικές εκτιμήσεις. Ως προς αυτό το ζήτημα, ίσως θα βοηθούσε η γνώμη των αρχαιολογικών υπηρεσιών για το προτεινόμενο ΕΧΣ. Με βάση τα παραπάνω διατηρούμε ορισμένες επιφυλάξεις όσων αφορά τα ευρήματα που θα προκύψουν από τις αρχαιολογικές ανασκαφές λόγω της ένταξης της περιοχής παρέμβασης στη Β΄ Ζώνη του αρχαιολογικού χώρου της Τούμπας

Συμπερασματικά

Τοποθετούμαστε θετικά στην πρόβλεψη του ΕΧΣ και της ΣΜΠΕ όσον αφορά την  ανέγερση νέου γηπέδου στην περιοχή της Τούμπας. Διαφωνούμε όμως στην εγκατάσταση εμπορικών και άλλων χρήσεων με αποκλειστικό σκοπό την ενίσχυση της οικονομικής βιωσιμότητας της επένδυσης που εκτός των άλλων δημιουργεί επιπλέον συνθήκες ανταγωνισμού εις βάρος μικρών επιχειρηματιών της περιοχής. Θεωρούμε πώς δεν προκύπτει καμιά βελτίωση όσων αφορά τους όρους ζωής των κατοίκων της περιοχής σε σχέση με την κάλυψη των αναγκών τους σε ελεύθερους χώρους, πράσινο, αθλητικές υποδομές, σχολική στέγη. Ακόμα πως είναι υπό αμφισβήτηση οι προβλέψεις των μελετών για βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και συνθηκών στάθμευσης και η ίδια η πείρα από άλλα γήπεδα στην ελληνική επικράτεια υποδεικνύει το αντίθετο. Προβληματιζόμαστε τέλος για το ποιος θα αναλάβει το κόστος της υπογειοποίησης της Κλεάνθους, των παρεμβάσεων στην οδό Μικράς Ασίας, για τους όρους κατασκευής χρηματοδότησης και λειτουργείας των υπόγειων πάρκινγκ.

Συνολικά, της σημερινής συζήτησης θα έπρεπε να είχε προηγηθεί επεξεργασία για το σύνολο των αναγκών των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, συζήτηση που με ευθύνη τόσο της Διοίκησης της Περιφέρειας όσο και της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Θεσσαλονίκης δεν πραγματοποιήθηκε. Έτσι η διαβούλευση έχει στοιχεία προσχηματικότητας, αφού εκτός των παραπάνω που βάζουν εμπόδια στην ουσιαστική εξέταση ζητημάτων, πραγματοποιήθηκε σε περίοδο με ιδιαιτερότητες λόγω των καλοκαιρινών αδειών.

Στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις τα δίκαια αιτήματα του λαού της περιοχής που η υλοποίηση τους θα βελτιώσει τους όρους ζωής στην ευρύτερη περιοχή της Τούμπας:

  • Για παρεμβάσεις βελτίωσης της κατάστασης ιδιαίτερα όσων αφορά το πράσινο αλλά και τις κοινόχρηστες υποδομές στο χώρο της Αλάνας
  • Νέες αθλητικές υποδομές που να καλύπτουν τις ανάγκες για όλα τα αθλήματα.
  • Απαλλοτρίωση και χαρακτηρισμό οικοπέδων για οικοδόμηση νέων σχολικών μονάδων, , νηπιαγωγείων, παιδικών σταθμών. Να μπουν σε προτεραιότητα κατασκευής το νηπιαγωγείο και ο παιδικός σταθμός που η ανέγερση τους προβλέπεται στο Σχέδιο αλλά καθυστερεί χρόνια
  • Αξιοποίηση χώρων στο νέο γήπεδο για την κάλυψη αναγκών σχολικού αθλητισμού τη στιγμή που παραχωρούνται δημόσιες εκτάσεις για την ανέγερση του.
  • Υποδομές πολιτικής προστασίας, αντιπλημμυρική θωράκιση με παρεμβάσεις στα ρέματα και στην Περιφερειακή Τάφρο. Αντισεισμική θωράκιση, επικαιροποίηση των σχεδίων έκτακτης ανάγκης (σχέδιο Ξενοκράτης) με βάση και τις νέες παρεμβάσεις και εκπαίδευση του πληθυσμού.
  • Κυκλοφοριακή μελέτη για όλη την περιοχή παρέμβασης με χωροθέτηση νέων δωρεάν χώρων στάθμευσης στις πιο επιβαρυμένες περιοχές. Καμιά σκέψη για επέκταση του συστήματος επί πληρωμής στάθμευσης στη Δ’ Δημοτική Κοινότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
  • Άμεση κρατική χρηματοδότηση και τη βελτίωση της κατάστασης στον ΟΑΣΘ, αγορά λεωφορείων και νέες προσλήψεις που να καλύπτουν και τις αυξημένες ανάγκες του νέου γηπέδου.
  • Επέκταση του Μετρό προς την Τούμπα – Δ΄Διαμέρισμα και τις όμορες περιοχές του Δ. Πυλαίας.
  • Αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης χωρίς ΣΔΙΤ
  • Προστασία και αναβάθμιση του περιαστικού δάσους Σειχ Σου που είναι ο μεγάλος πνεύμονας τόσο της περιοχής αλλά και όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης

Σε κάθε περίπτωση η ολόπλευρη ικανοποίηση των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών σε αθλητικές υποδομές, σχολική στέγη, ελεύθερους χώρους προϋποθέτει ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης. Σε αυτό το πλαίσιο είναι εφικτός ένας άλλος χωροταξικός και πολεοδομικός σχεδιασμός που θα αποτυπώνει στο χώρο τις προτεραιότητες μιας ανάπτυξης με κριτήριο την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και όχι την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων όπως γίνεται τώρα.