Στη συνεδρίαση, 31.10.2017, του Δημοτικού Συμβουλίου, συζητήθηκαν ο οικονομικός απολογισμός της Διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης για το έτος 2016 καθώς και το Τεχνικό του Πρόγραμμα (Τ.Π.) για το 2018.
Το γενικό συμπέρασμα είναι πως, οι εργατικές οικογένειες, τα λαϊκά στρώματα της πόλης, καλούνται, και φέτος, να αρκεστούν σε συντηρήσεις, επιδιορθώσεις, μελέτες και πάλι μελέτες και… επαναπρογραμματισμούς ήδη εξαγγελθέντων έργων αντί των αναγκαίων έργων αναβάθμισης της ποιότητας της ζωής τους, όπως: έργα αντισεισμικής προστασίας, υποδομές εκπαίδευσης, άθλησης και πολιτισμού, έργα πρασίνου και αναψυχής κλπ.
Παράλληλα οι όποιες παρεμβάσεις στο εμπορικό – και όχι απλά “ιστορικό” – κέντρο, προορίζονται να υπηρετήσουν περισσότερο μια στρατηγική τουριστικής «ανάπτυξης», μιας πολιτικής που ήδη έχει δείξει τα αδιέξοδά της τόσο για τους άνεργους και τους εργαζόμενους όσο και για τους αυτοαπασχολούμενους της περιοχής ή της πόλης.
Επιβεβαιώθηκε, στη συνεδρίαση, ότι η διοίκηση Μπουτάρη δεν διανοείται καν να ανοίξει το ζήτημα της ανεπαρκούς και συνεχώς μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης προς τους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Αντί να διεκδικεί πόρους, αφιέρωσε όλες τις δυνάμεις της στην αναζήτηση “εναλλακτικών” πηγών χρηματοδότησης δηλ. δάνεια, ευρωπαϊκά προγράμματα, ή δωρεές, ρίχνοντας όλο το βάρος στο “χαράτσωμα” των πολιτών, στη μετακύλιση του κόστους συντήρησης και λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών ( σχολεία, παιδικοί σταθμοί, καθαριότητα, ηλεκτροφωτισμός και πράσινο) στις πλάτες των εργαζόμενων και των λαϊκών στρωμάτων.
Ο απολογισμός κατέδειξε ανάγλυφα όλη αυτή την πραγματικότητα: τα προϋπολογισθέντα για την είσπραξη κάθε είδους ανταποδοτικών τελών ( από τροφεία, τραπεζοκαθίσματα, δημ. τέλη και φόροι, τέλη ταφής κλπ.) έχουν ξεπεραστεί από τις εισπράξεις – από τις τσέπες δηλ. του λαού της πόλης.
Ως προς το ερώτημα δε πού διοχετεύονται αυτές οι εισπράξεις, ορισμένα στοιχεία από το Τεχνικό Πρόγραμμα είναι χαρακτηριστικά:
- Από τα 22 εκατομμύρια που προβλέπονται για το Τεχνικό Πρόγραμμα τα 11,7 εκ. (53%) είναι έσοδα από τους δημότες και τα 4,5 εκ. (20,5%) είναι από δάνεια του Δήμου – τα οποία πάλι πληρώνονται από τα ανταποδοτικά. Δηλαδή τα 16,2 εκ. (74%) προέρχονται από τις τσέπες των δημοτών μέσω των διαφόρων δημοτικών χαρατσιών.
- Από τα 22 εκ του Τ.Π. τα 7 εκ αφορούν σε συνεχιζόμενα έργα και τα 15 εκ περίπου σε νέα έργα. Ως επί το πλείστον δε, μιλάμε για μελέτες και ωρίμανση των μελετών – κάτι που ομολογείται και από στελέχη της Διοίκησης που εκτιμούν ότι η υλοποίηση του Τ.Π. δεν θα ξεπεράσει, ούτε φέτος, το 50% του προγραμματισμού..
- Τέλος, έστω και με έμμεσο τρόπο ομολογείται η σημερινή κακή κατάσταση των κτιριακών υποδομών του Δήμου (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, πάρκα, δημοτικά κτίρια κ.ά.) αφού σύμφωνα με την εισήγηση «το Τ.Π. στοχεύει κατά κύριο λόγο στη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων υποδομών….». Πράγματι τα μισά περίπου από τα προβλεπόμενα έργα αφορούν σε παντός είδους συντηρήσεις παλιότερων έργων τα οποία βέβαια καταλήγουν σε εργολάβους αφού η αυτεπιστασία των έργων από τις δημοτικές υπηρεσίες έχει καταργηθεί.
Με δεδομένο πια ότι η διοίκηση Μπουτάρη έχει εγκαταλείψει τελείως την αυτεπιστασία στην εκτέλεση των έργων (ούτε καν αναφέρεται στο Τ.Π.) είναι φανερό ότι αυτά τα 15εκ. περίπου των νέων έργων προορίζονται για τις τσέπες των ποικιλώνυμων εργολάβων που έχουν περικυκλώσει το Δήμο Θεσσαλονίκης και έχουν αναλάβει ουσιαστικά το Τ.Π. ενώ την ίδια στιγμή οι Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου απαξιώνονται αφού αποψιλώνονται σταδιακά από προσωπικό, στερούνται από τεχνικά μέσα και υλικά, ακόμα και από αυτά τα στοιχειώδη Μ.Α.Π. που ακόμα τα περιμένουν.
Στους 8 άξονες-προτεραιότητες του Τ.Π. 2017 δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στην επείγουσα αντιπλημμυρική προστασία και την αντισεισμική θωράκιση της πόλης αφού είναι γνωστό πως τέτοια έργα δεν είναι επιλέξιμα και δεν αποτελούν προτεραιότητες για την ΕΕ και το κεφάλαιο. Κι εδώ ηχεί σαν ειρωνεία το ποσό των 24.000 ευρώ για το 2018 για τη διενέργεια πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου σχολικών κτηρίων, έλεγχος ο οποίος θα ολοκληρωθεί το 2020. Οι όποιες αντισεισμικές παρεμβάσεις θα γίνουν μετά το 2020 και αν εξασφαλιστεί φυσικά χρηματοδότηση. Κι όλα αυτά σε μια περιοχή γνωστή ως σεισμογενή ανά πάσα στιγμή.
Όσο για την έμφαση που δίνει δήθεν η διοίκηση Μπουτάρη στη σχολική στέγη αυτή εξαντλείται σε ορισμένες μελέτες που θα ολοκληρωθούν το 2019 για κάποια σχολικά κτήρια που θα γίνουν στο μέλλον…. Το μόνο πραγματικό έργο της Διοίκησης Μπουτάρη μέχρι σήμερα είναι το κλείσιμο σχολείων στη λογική των συγχωνεύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων.
Ταυτόχρονα, χαρακτηριστικό παράδειγμα του γεγονότος ότι η υποχρέωση του κράτους στη ανέγερση σχολικών κτηρίων μέσω του ΟΣΚ έχει μεταφερθεί στους Δήμους χωρίς την αντίστοιχη χρηματοδότηση, αποτελεί το 106ο Δημοτικό Σχολείο! Εδώ και χρόνια παραμένει ημιτελής η νέα του πτέρυγα λόγω διακοπής της κρατικής χρηματοδότησης κι έρχεται ο Δήμος Θεσσαλονίκης να το αποπερατώσει με το δάνειο της ΕΤΕΠ που θα αποπληρώσουν βέβαια οι βαριά φορολογούμενοι, από το κράτος, δημότες.
Σε ότι αφορά την απόφαση, στην ίδια συνεδρίαση του Δ.Σ. ,για νέα μείωση κατά 5% στα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, ως συνέχεια της περσινής παρόμοιας μείωσης, αν κανείς δει προσεκτικά τα έσοδα από τα δημοτικά τέλη των τελευταίων χρόνων διαπιστώνει ότι:
- τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού παραμένουν σταθερά στο ίδιο ύψος γύρω στα 50 εκ.€, παρά το τρικ των μειώσεων, γιατί η διοίκηση Μπουτάρη συγχώνευσε τις προηγούμενες 4 ζώνες δημοτικών τελών σε 2 μεταφέροντας στην ακριβότερη ζώνη τα 9/10 των κατοικιών της πόλης ακριβαίνοντας στην ουσία τα δημοτικά τέλη για ένα μεγάλο μέρος των δημοτών.
Την ίδια ώρα αρνείται δε πεισματικά να μειώσει δραστικά τα δημοτικά τέλη όπως προτείνει η «Λαϊκή Συσπείρωση» και να απαλλάξει από αυτά τους ανέργους, τις μονογονεϊκές οικογένειες και τα ΑΜΕΑ παρά το ότι έχει φέτος 15 εκ υπόλοιπο από την προηγούμενη χρονιά.
Τέλος, σε μια πόλη χωρίς ουσιαστικά επαρκείς δημόσιες συγκοινωνίες, με τον ΟΑΣθ να ταλαιπωρεί τον κόσμο και το Μετρό να μη φαίνεται ακόμα στον ορίζοντα, ο Γ. Μπουτάρης βρίσκει την ευκαιρία να γενικεύσει σε όλη την πόλη την επί πληρωμή στάθμευση. Αναθέτει σε ιδιωτική εταιρεία την εφαρμογή του επιχειρηματικού εισπρακτικού σχεδίου, η οποία και υπολογίζει να εισπράξει για το 2018 το ποσό των 4,2 εκ.€ από τις τσέπες των δημοτών!
Ως εδώ! Οι δημότες που χαρατσώνονται με τέλη κυκλοφορίας και υπέρογκους ειδικούς φόρους καυσίμων έχουν δικαίωμα στην επαρκή δωρεάν στάθμευση.
Τίποτα καλό δεν έχει να περιμένει ο λαός της πόλης από τη διοίκηση Μπουτάρη στο Δήμο Θεσσαλονίκης!
Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι δυναμώσει την πάλη του ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική τόσο την κεντρική όσο και την τοπική!